Tuesday 6 September 2011

Sup Tulang Idaman Suami~

Salam 8 Syawal 1432H

Hajat di hati sebenarnya ingin mencoretkan kenangan di Aidilfitri. Tetapi memandangkan banyak gambar yang belum ditransfer lagi, maka hajat itu terpaksa ditunda. Alhamdulillah, hari ini sy sudah berada di Penang kembali. Baru sampai jam 10.40 malam tadi. Alkisahnya hari ini suami minta sy masak Sup Tulang untuk hidangan makan tengahari tadi. Semasa pulang beraya di Kelantan hari itu, suami sempat membeli tulang untuk dibawa pulang. Hendak dijadikan cerita, suami sy memang penggemar sup dan sup kegemarannya ialah Sup Tulang!

Untuk anak dara mama si comel Madihah, apabila sudah besar nanti bolehlah masakkan untuk abah ye. Cara memasaknya senang sahaja, seperti kita masak Sup Ayam. Cuma bezanya tulang perlu direbus sehingga lembut dahulu. Tumis bawang merah, bawang putih, halia dan 4 sekawan sehingga kuning. Kemudian masukkan bahan tumisan ke dalam tulang yang direbus tadi. Masukkan sup bunjut (tulang), kentang dan garam. Tunggu sehingga kentang empuk dan taburkan daun bawang, daun sup dan bawang goreng. Kemudian bolehlah dihidangkan untuk abah bersama nasi panas. Senangkan sayang?


Suami makan sehingga menjilat jari, yang paling penting senyuman terukir di bibirnya. =) Madihah pun suka, banyak sungguh dia makan. Puas!

2 comments:

Ibu Yusuf Maryam said...

Pandai syida masak.. :D

Mursyidah Ahmad Azam said...

biasa je kak, akk pun pandai masak! hehe...anyway thanks utk tingkap ni, dh berjaya! =)

Total Pageviews