Monday 19 September 2011

Jelajah > Feri Pulau Pinang

Salam

Melanjutkan cerita mengenai laluan ke Pulau Mutiara, selain Jambatan Pulau Pinang, terdapat juga perkhidmatan feri disediakan bagi kemudahan orang ramai. Perkhidmatan Feri Pulau Pinang merupakan perkhidmatan feri tertua di Malaysia. Perkhidmatan feri terkenal ini menghubungkan Terminal Feri Pulau Pinang di Butterworth ke Terminal Feri Raja Tun Uda di Pelabuhan Quay di George Town.



Mengikut sejarah yang sy baca di Internet, perkhidmatan feri pertama di Pulau Pinang bermula sejak tahun 1894 oleh seorang pengusaha persendirian; Encik Quah Beng Kee dan saudara-saudaranya. Walau bagaimanapun, reka bentuk feri pada masa itu bukan seperti yang dapat disaksikan pada hari ini. Feri pada masa itu hanya merupakan lanci-lanci kecil yang menggunakan kuasa wap untuk berjalan dan hanya dapat mengangkut penumpang dan barang-barang yang terhad sahaja kerana pada masa itu masih belum ada kenderaan bermotor. Manakala lokasi pendaratan feri pada waktu itu adalah di antara Jeti Kedah di Pulau Pinang dan beberapa tempat pendaratan di Seberang Perai.

Kini, pelabuhan Pulau Pinang menyediakan perkhidmatan feri mulai jam 5.30 pagi sehingga jam 1.00 pagi. Feri-feri tersebut yang membawa penumpang pejalan kaki dan kenderaan di dek atas dan kenderaan di dek bawah tersebut berlepas dari terminal setiap lapan minit pada waktu puncak dan frekuensinya berkurangan menjelang tengah malam. Perjalanan feri mengambil masa 15 hingga 20 minit untuk menyeberang selat sepanjang 3.2 kilometer.

Perkhidmatan feri ini beroperasi dengan lapan buah feri yang diberi nama Pulau Undan, Pulau Angsa, Pulau Rimau, Pulau Pinang, Pulau Payar, Pulau Kapas, Pulau Rawa dan Pulau Talang-talang.

Kadar tiket yang dikenakan adalah seperti berikut :

1. Pejalan kaki dewasa - RM1.20
2. Pejalan kaki kanak-kanak (5 hingga 12 tahun) ialah RM0.60.
3. Tiket Semusim (pejalan kaki) Dewasa : RM30.00 – sah dalam tempoh dua bulan sejak tarikh tiket dikeluarkan.
4. Penumpang istimewa Kanak-kanak sekolah : RM0.60
5. Kad Orang Kurang Upaya : Percuma
6. Kenderaan bermotorBasikal: RM1.40
7. Motosikal (termasuk pembonceng): RM2.00
8. Beca/pacuan tiga roda: RM3.00
9. Motokar (termasuk van, pacuan empat roda, kenderaan komersial pacuan tiga roda, motosikal dengan kereta sebelah): RM7.70
10. Lori (2 gandar dengan 4 roda): RM13.20
11. Lori (2 gandar dengan 6 roda): RM27.50

Sedikit gambaran suasana di atas feri.... Layannnn....











Gambar-gambar di atas diambil dalam dua versi : Madihah kecil dan Madihah besar!

Bagi sy, perkara yang paling seronok menaiki feri ialah dapat merasai tiupan angin yang sangat kuat! Tengok sahajalah rambut Madihah yang mengerbang ke atas itu! =)

Ok lah, tamat cerita mengenai feri, apalagi yang menarik di Pulau Mutiara ya? Oh sangat banyak, nanti akan diceritakan satu per satu.

What's next?

2 comments:

Ibu Yusuf Maryam said...

Kami tak pernah merasa lg naik feri besartu g p pinang. Naik feri kecik pernahla, tu pun g Pulau Jerjak.. :D

Mursyidah Ahmad Azam said...

nanti dtg penang naik la kak, syok kena tiup angin! hehe...

Total Pageviews