Saturday 10 September 2011

Siri Penjelajahan Pulau Mutiara

Salam

Memasuki tahun kedua berada di Pulau Mutiara membuatkan sy terfikir untuk mencatatkan sesuatu sebagai kenang-kenangan di masa hadapan. Almaklumlah, sy hanya akan menetap untuk dua tahun sahaja lagi dan selepas tamat pengajian, sy akan kembali semula ke kampung halaman.

Berada di negeri orang membuatkan sy teruja untuk menjejaki setiap pelusuk tempat yang ada. Selagi sy masih di sini, peluang itu tidak akan disia-siakan. Rugi rasanya jika tidak mengambil peluang untuk melawat setiap tempat menarik di sini. Tambahan pula, banyak peninggalan sejarah di Pulau Mutiara ini.

Dalam perencanaan sy, beberapa siri catatan akan dibuat dari semasa ke semasa mengikut setiap kategori seperti tempat makan, tempat bersejarah, tempat beriadah dan sebagainya. Selain sebagai kenangan buat keluarga sy terutamanya si kecil, mungkin ia boleh dijadikan panduan buat mereka yang pertama kali menjejakkan kaki di Pulau Pinang atau bagi mereka yang ingin melawat tempat-tempat bersejarah di sini.


>> Sepintas lalu mengenai Negeri Pulau Pinang hasil carian di Internet;

Pulau Pinang ialah sebuah negeri yang terletak di pantai barat laut Semenanjung Malaysia. Negeri ini merupakan petempatan British yang pertama di Semenanjung Malaysia. Nama pulau ini diambil daripada nama pokok Pinang.

Pulau Pinang adalah negeri kedua terkecil di Malaysia selepas Perlis dan mempunyai bilangan penduduk seramai 1.5 juta orang. Dari segi geografi Pulau Pinang terbahagi kepada dua bahagian yang dipisahkan oleh Selat Melaka iaitu:

1. Pulau Pinang; sebuah pulau dengan keluasan 293 km persegi.
2. Seberang Perai; sejalur tanah seluas 760 km persegi yang bersempadan dengan Kedah di utara serta di timur dan selatan Perak.

Ibu negeri dan bandar terbesar di Pulau Pinang ialah George Town, dibuka pada tahun 1786 oleh Kapten Francis Light. George Town adalah bandaraya kedua terbesar di Malaysia selepas Kuala Lumpur. George Town adalah bandaraya tertua di Malaysia apabila Ratu Elizabeth II menganugerahkan taraf bandaraya pada 1 Januari 1957.

Manakala Butterworth pula adalah bandar kedua terbesar di Pulau Pinang. Butterworth hanya dipisahkan oleh Selat Utara dari George Town yang selebar 3km. Kedua-dua buah bandar ini juga terletak berdekatan dengan bandar-bandar satelit seperti Sungai Petani dan Kulim di Kedah, Kepala Batas, Bukit Mertajam, dan Batu Kawan di Seberang Perai serta bandar-bandar di utara negeri Perak. Bandar-bandar ini membentuk kawasan metropolis dengan jumlah penduduk melebihi 2 juta orang, menjadikannya kawasan metropolis kedua terbesar selepas Lembah Klang.

Terdapat lima daerah di Pulau Pinang iaitu Daerah Barat Daya Pulau Pinang, Daerah Seberang Perai Selatan, Daerah Seberang Perai Tengah, Daerah Seberang Perai Utara dan Daerah Timur Laut Pulau Pinang.

Jangan lupa, nantikan siri-siri penjelajahan sy dan keluarga di Pulau Mutiara!!

Sehingga bertemu lagi di lain masa =)

2 comments:

Ibu Yusuf Maryam said...

Nak ikut jln2 boleh?

Mursyidah Ahmad Azam said...

boleh, dtg la penang, blh syida bwk jln2, hehe...

Total Pageviews