Saturday 17 September 2011

Jelajah > Jambatan Pulau Pinang

Salam

Cerita pertama mengenai penjelajahan di Pulau Mutiara - Jambatan Pulau Pinang! Tempat pertama yang perlu dilalui untuk ke Pulau Mutiara sudah pasti adalah jambatan ini.



Dari Lebuhraya Utara Selatan, papan tanda George Town dengan gambar jambatan menunjukkan arah ke jambatan ini. Sebaik memasuki jalan ke arahnya, terdapat plaza tol yang menunggu. Kadar tol bagi kenderaan biasa (kereta) bagi orang luar adalah RM7.00 dan RM5.60 bagi penduduk tempatan Pulau Pinang (dengan menggunakan Touch n Go @ Smart Tag). Bayaran tol hanya dikenakan pada laluan satu hala sahaja dan bagi laluan kenderaan yang keluar dari arah pulau ke tanah besar, tiada bayaran tol dikenakan. Tempoh masa melalui jambatan ini adalah lebih kurang 15 minit bergantung kepada keadaan trafik. Jika melaluinya pada waktu kemuncak, ia tidaklah selancar seperti yang diharapkan.

Sedikit maklumat hasil carian di Internet, Jambatan Pulau Pinang adalah merupakan jambatan yang terpanjang di Asia Tenggara dan ketiga terpanjang di dunia. Panjang jambatan ini kira-kira 13.5 kilometer di mana 8.4 kilometer daripadanya merentasi laut. Jambatan ini menghubungkan Lebuhraya Jelutong di Bayan Lepas, Pulau Pinang dengan tanah besar semenanjung di Seberang Perai.

Kerja pembinaannya bermula pada tahun 1982 dan siap dibina pada tahun 1985, hanya memakan masa selama tiga tahun sahaja dan memakan belanja sebanyak RM 850 juta. Jambatan ini membawa kebanggaan kepada negara kerana ia diakui sebagai pencapaian kejuruteraan yang cemerlang di dunia. Ini adalah kerana struktur tengahnya merupakan antara jambatan kabel-penahan (cable-stayed bridge) yang terawal di dunia.

Jom kita layan...









Semua gambar diambil semasa sy mula menyambung pengajian di Pulau Mutiara =).

Coming up next : Feri Pulau Pinang!

No comments:

Total Pageviews