Tuesday 27 September 2011

Musafir di Aidilfitri~

Salam 30 Syawal 1432H

Sudah berada di penghujung Syawal barulah sy berkesempatan mencoretkan sedikit kenangan di Aidilfitri. Bukan kerana sibuk beraya tetapi mungkin kerana sibuk dengan sesi pengajian yang baru bermula.



Mari kita ikuti kisah sang musafir di Aidilfitri :

1. Pulau Pinang - Kedah

Sehari sebelum menjelang 1 Syawal 1432H, sy sekeluarga pulang ke kampung tok di Yan, Kedah. Seluruh anggota keluarga sy berada di kampung, memang sangat meriah. Sedari pagi kami bergotong royong mengemas rumah tok dan menyediakan juadah berbuka terakhir bagi tahun ini serta tidak dilupakan juadah di pagi raya.

Pagi 1 Syawal disambut dengan penuh gembira. Bermula dengan solat sunat Aidilfitri, sesi bermaafan dan seterusnya sesi ziarah menziarahi mengisi slot dari pagi membawa ke petang. Pada sebelah malam, masing-masing merehatkan diri yang kepenatan.

2. Kedah - Kelantan

Menjelang 2 Syawal, sy sudah siap berkemas untuk pulang ke kampung suami pula. Jam menunjukkan ke angka 10 pagi apabila kami memulakan perjalanan. Alhamdulillah, walaupun jumlah kereta meningkat di jalan raya, kami selamat tiba di Kelantan pada sebelah petang.

Keesokan harinya, kami meneruskan acara menziarahi saudara mara. Namun sedikit kecewa, jumlah kenderaan yang tersangat banyak membantutkan sedikit misi kami untuk terus beraya. Menjelang malam, sesi membakar sate pula mengambil tempat (sesi ini menjadi amalan tradisi di kampung suami setiap kali menjelang Lebaran).

Masuk hari ke-4 Syawal, kami mengadakan 'makan besar' bersama ahli keluarga. Sudah semestinya masakan di sebelah selatan Thailand menjadi menu utama. Bagi sy yang kurang arif, hanya mampu menolong sekadar yang mampu =).

3. Kelantan - Selangor

Seawal jam 4.00 pagi pada 5 Syawal sy sudah bersiap sedia untuk pulang ke teratak bonda. Kami sengaja memilih untuk bertolak di awal dinihari bagi mengelakkan tersangkut dalam ribuan kenderaan di jalan raya. Alhamdulillah, rancangan kami berjaya dan selamat sampai tanpa perlu menempuhi perjalanan yang panjang seperti tahun-tahun sebelumnya. Dan kami menghabiskan masa lebih kurang tiga hari untuk beraya di sekitar Lembah Klang.

4. Selangor - Pulau Pinang

Memasuki 8 Syawal, sy sekeluarga kembali semula ke Pulau Mutiara. Perlu menyambung kembali tugas setelah bercuti lama. Sy juga perlu mendaftar masuk ke semester yang baru.

5. Pulau Pinang - Kedah - Pulau Pinang

Memandangkan masih berada dalam mood hari raya, cuti hujung minggu diisi dengan menziarahi sahabat lama di Sg. Petani. Lama sungguh tidak bertemu, banyak cerita yang kami kongsikan.

6. Pulau Pinang - Selangor - Pulau Pinang

Minggu terakhir Syawal, sekali lagi sy sekeluarga pulang ke teratak bonda. Masih menikmati nikmatnya berhari raya, kami memenuhi beberapa jemputan rumah terbuka di samping menziarahi saudara terdekat.

Warna-warni di Aidilfitri.....












InsyaAllah, panjang umur murah rezeki kita akan berjumpa lagi di Lebaran yang akan datang =)

No comments:

Total Pageviews