Saturday 1 December 2012

Singgang Daging & Daging Goreng~

Assalam

Hello my dear! Long time no see...huhu.. I'm sorry because I'm very busy for this moment. Got 7 assignments and 4 presentations to settle down. Fuuuhhhhhhh...

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk menjenguk ke blog kesayangan. Banyak cerita yang bermain di kepala, cuma tidak punya masa untuk dizahirkan.

Jom kita mulakan dengan entry masak-memasak.

Kisahnya adalah rentetan dari Hari Raya AidilAdha yang lalu. Nama pun raya korban, sudah pastilah hidangan utama berasaskan daging lembu. Hampir dua minggu terkena penangan masakan daging, hehe..

Ceritanya bermula pada pagi raya haji. Tok korbankan seekor lembu dengan bahagian masing-masing. Masuk raya kedua, bermula episod makan daging dengan kenduri arwah buat tok wan. Gulai daging, rendang hati serta lidah & perut cicah air asam. Semua bahagian lembu pun nak makan, huhu...

Balik ke rumah seterusnya, makan pula sup tulang. Hatta makan di luar pun, nasi goreng daging dan nasi daging merah yang dipesan.

Dan akhirnya, tidak lengkap rasanya jika tidak dimasak hidangan kegemaran suami. Dan yang pastinya, hidangan kali ini punya sedikit kelainan.

Memperkenalkan........ >>>>>>

Singgang Daging

Ini adalah hidangan wajib tiap kali pulang ke kampung halaman cik abang. Selalunya kakak ipar yang akan masak dan sy bertindak selaku pembantu sahaja. Al-maklumlah, sy kurang arif mengenai masakan-masakan ala pantai timur. Tetapi hendak dijadikan cerita, raya haji kali ini sy punya keberanian untuk mencuba apabila diminta oleh suami. Resepi sudah ada, cuma tinggal diaplikasikan mengikut tunjuk ajar dari pakar, hehe...

Resepi warisan dari ibu mertua :

1/2 kg daging
5 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
5 tangkai cili kering
1 inci halia
1 inci lengkuas
2 sudu kecil biji ketumbar
2 keping asam keping
Garam secukup rasa

1. Hiris nipis daging dan rebus terlebih dahulu.
2. Hiris bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas dan cili kering (suami lebih suka bahan-bahan ini dihiris supaya warna kuahnya tidak akan menjadi merah)
3. Masukkan bahan-bahan yang dihiris, biji ketumbar yang telah ditumbuk, asam keping dan garam.
4. Masak sehingga daging empuk. Sedia dihidangkan.

Sebenarnya, ia tidaklah terlalu susah untuk disediakan. Caranya lebih kurang seperti memasak sup, cuma rasanya agak sedikit berbeza. Alhamdulillah, suami kata lulus seperti yang arwah bondanya masak. =)

Dan yang ini pula..... >>>>>>

 
Daging Goreng

Daging Goreng juga merupakan makanan ruji keluarga suami. Oh ya, inilah hidangan pertama dari Kelantan yang saya belajar masak. Biasanya apabila beli daging, sudah pasti hidangan ini yang didahulukan. Cara memasaknya juga sangat mudah dan senang. Sy pernah cerita di entry terdahulu daging goreng.

Jom kita lihat resepinya :

1/2 kg daging 
1 biji bawang kuning (Holland)
1 tangkai cili hijau/merah (resepi asal adalah cili hijau dari Kelantan)
1 biji kentang (sy tambah sendiri)

1. Hiris nipis daging dan rebus sehingga empuk (masak dalam kuali). Masukkan garam secukup rasa dan masak sehingga air rebusannya agak kering.
2. Kentang dipotong dadu dan digoreng seketika. Angkat dan ketepikan.
3.. Masukkan sedikit minyak ke dalam kuali daging tadi. Masukkan bawang kuning dan cili yang telah dihiris, goreng daging sehingga kelihatan agak garing sedikit.
3. Masukkan kentang yang telah digoreng dan gaul rata. Sedia untuk dihidangkan.

Dimakan bersama nasi panas dan cicah budu, memang suami makan nasi bertambah!

Alhamdulillah.


No comments:

Total Pageviews