Sunday 9 January 2011

Yummy!!~

Salam

Saya memang peminat coklat dan apa sahaja makanan yang berasaskan coklat - kek coklat, muffin coklat, biskut coklat, air coklat dll. Semalam, tiba-tiba saya rasa teringin untuk cuba membuat kek coklat kukus. Sebenarnya resepi ini sudah lama ada dalam simpanan saya cuma belum berkesempatan untuk membuat sendiri.

(Resepi diberikan oleh pengasuh Madihah di Ampang dulu)

Resepi yang sangat mudah untuk dicuba. Kenapa kukus? Sebab lebih senang, hehe.. Cara-caranya ialah campurkan 1 cawan serbuk koko, 1 tin susu cair, 1 cawan susu pekat, 3/4 cawan minyak masak dan 1 cawan gula pasir ke dalam periuk dan masak sebentar sehingga semua bahan-bahan tersebut larut. Tutup api dan biarkan sekejap.

Kemudian 1 suku cawan tepung kek diayak bersama 1 sudu teh serbuk penaik dan 1 sudu teh soda bikarbonat. 3 biji telur dipukul sehingga kembang.

Seterusnya masukkan tepung dan telur ke dalam campuran serbuk koko tadi. Gaul sehingga sebati. Masukkan adunan yang telah siap ke dalam acuan dan kukus selama 45 minit. Jangan lupa tutup acuan dengan kertas aluminium agar tidak dimasuki wap air.





Dah siap! Mudahkan?
(terlupa nak ambil gambar bila dah siap, tinggal sebiji baru teringat, hehe)

Saya sengaja memilih acuan yang lebih kecil untuk kelihatan seperti muffin~. Terpulang kepada citarasa masing-masing.

Yang penting, abah & Madihah suka..yummy~!! =)

Selamat mencuba & selamat menjamu selera!

2 comments:

CeMoNG said...

kek coklat kukus mmg sedap..sbb die mcm ade moist2 gitu..tp syg asben tak suka coklat..:)

Mursyidah Ahmad Azam said...

hehe..cik abg kita pun bkn suka sgt, tp dia mkn je klu isteri dia yg masak, hehe...

Total Pageviews