Saturday 18 February 2012

PRAKTIKUM 1

Salam

Alhamdulillah, saat ini sy telah selamat menyelesaikan tugasan pertama bagi subjek PRAKTIKUM 1. Masih ada tugasan kedua di PRAKTIKUM 2 nanti.

Pengalaman di JKM Petaling sememangnya indah untuk digambarkan. Banyak juga pengalaman bekerja yang sama tetapi dalam konteks dan skop yang berbeza. Banyak ilmu dan pengetahuan baru yang ditimba.

Mari sy kongsikan sedikit sebanyak perihal JKM. Ia adalah sebuah jabatan di bawah Kementerian Datuk Shahrizat (bak kata Dr. Zul; my lecturer). Teras perkhidmatan JKM ialah memberikan perlindungan, pemulihan, pencegahan, pembangunan dan pengintegrasian kepada kumpulan sasar yang terdiri daripada kanak-kanak, orang kurang upaya, warga tua, orang papa, mangsa bencana, pertubuhan kebajikan sukarela dan keluarga. Pendek kata, JKM memberikan bantuan dan pertolongan kepada sebarang permasalahan yang menimpa anggota masyarakat sejak dari lahir sehingga ke usia tua.

Bermula dari hari pertama sehingga ke hari terakhir, banyak pengalaman baru yang sempat dikutip. Jom kita biarkan gambar berbicara =)

Hari pertama melapor diri~

Lawatan siasatan ke rumah pemohon bantuan

Lawatan ke Pusat Pemulihan Dalam Komuniti bagi kanak-kanak OKU

Menyiapkan laporan =)

Bersama salah seorang penerima alat bantuan

Lawatan ke Taska PLUS CDC

Bersama Pn. Sunarni & sebahagian warga PKMD Petaling

Hari terakhir praktikal~

Terima kasih semua! =)

Terima kasih diucapkan kepada Pn. Sunarni bt. Mastury; Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Petaling dan semua warga kerja PKMD Petaling atas segala bantuan dan kerjasama yang diberikan. Semoga segala ilmu dan pengalaman yang ditimba dapat dimanfaatkan bersama di masa hadapan, InsyaAllah.

Ingin tahu lebih lanjut mengenai JKM, boleh lawati Laman Web JKM dan Blog JKM Petaling.
Boleh baca juga di sini dan juga di sini (catatan Blog PKMD Petaling).

Berkat Berjasa~

No comments:

Total Pageviews