Saturday 4 February 2012

Maulidur Rasul


Salam 12 Rabi'ul Awal

Alhamdulillah, dengan izin Allah, sy berkesempatan ke masjid bersama si kecil untuk menunaikan Solat Maghrib. Seusai solat, slot tazkirah diisi dengan Forum Maulidur Rasul. Antara panel yang dikenali; Ustaz Syed Norhisyam Tuan Padang.

Sambil mengawasi karenah si kecil yang sudah mula berguling, sy sempat mencatit (dalam handphone?) sedikit ilmu yang disampaikan. Ayuh, sedikit pengisian untuk manfaat bersama:

MAULIDUR RASUL

Menurut sirah, orang pertama yang menyambut maulid Nabi s.a.w ialah Abu Lahab. Sejurus kelahiran Nabi s.a.w, Abu Lahab telah menyembelih kibas dan membuat kenduri kerana gembira dengan kelahiran Baginda s.a.w. Kini, saban tahun kita dapat melihat Sambutan Maulidur Rasul diadakan di seluruh negara. Adakah cukup hanya dengan sekadar sambutan sahaja? Pasti jawapannya tidak. Penghayatan tentang Sirah Nabi s.a.w perlu diutamakan. Antara perkara penting yang perlu diambil berat ialah :

1. Cinta kepada Nabi s.a.w.
Jangan hanya menyambut Maulidur Rasul sekadar satu upacara tahunan semata-mata. Perlu ada rasa cinta kepada Nabi s.a.w. Apabila sudah ada rasa cinta yang sebenarnya, maka kita tidak akan melakukan sesuatu perkara yang tidak disukai Nabi s.a.w.

2. Ucapkan cinta kepada Nabi s.a.w.
Jika sudah mencintai Nabi s.a.w., maka ia perlu diucapkan. Bukan mengucapkan I Love You, tetapi ucaplah selawat ke atas Baginda s.a.w sekerap yang boleh pada setiap hari.

3. Ikuti sunnah Nabi s.a.w
Lakukan semua perkara yang disukai Baginda s.a.w, secara tidak langsung ia menurut segala perintah dan suruhan Allah. Ikuti sifat-sifat wajib bagi Nabi s.a.w; Siddiq, Amanah, Tabligh & Fathanah. Juga contohi sunnah dan amalan Baginda s.a.w dalam kehidupan seharian.

Pengajaran yang sy peroleh:

1. Jika hanya menyambut Maulidur Rasul tanpa mengikut sunnahnya, ia sama seperti sambutan Abu Lahab.
2. Jika sesuatu sambutan itu dilengkapi dengan ketiga-tiga perkara di atas, maka sambutan tersebut akan menjadi lebih bermakna.
3. Sambutan Maulidur Rasul bukanlah menjadi suatu kewajipan, tetapi penghayatan tentang Sirah Nabi s.a.w. perlu diutamakan. Penghayatan diikuti usaha untuk mencontohi keperibadian mulia Baginda s.a.w. Allahu Akbar!

(Sampai di sini sahaja, Madihah sudah mula membuat bising dan mengganggu jemaah yang lain. Maka, sy perlu beredar walaupun forum masih rancak berlangsung, huhu..)



Ayuh, mari perbanyakkan selawat ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w. Allahummasolli'alasaiyidinaMuhammad.

No comments:

Total Pageviews