Sunday 25 December 2011

Our Journey~ (Part I)

Salam

Bersiaran sempena cuti study week~
(orang bagi cuti untuk belajar bukan untuk bercuti, hihi)

Coretan kenangan buat anakanda Khairin Madihah >> Catatan perjalanan kami berdua :

Sejak berhijrah ke Pulau Mutiara, terkadang ada masanya saya pulang ke teratak bonda hanya berdua sahaja bersama si kecil lantaran suami tidak dapat pulang bersama kerana tuntutan kerja.

Isunya adalah - bagaimana untuk pulang berdua bersama Madihah?

1. Pulang menaiki kereta akan mengambil masa antara empat sehingga lima jam. Berdua dengan cek mek sahaja? Bukan tidak boleh tetapi agak susah (membawa kereta sambil melayan karenah cek mek terutamanya jika cek mek inginkan susu).

2. Pulang menaiki bas? Semestinya bukan pilihan utama kerana masa yang panjang dan keadaan yang agak kurang selesa jika membawa bersama si kecil.

3. Pulang menaiki kapal terbang? Pastinya sangat selesa dan cepat! Itu pun jika ada bajet lebih...

4. Pulang menaiki keretapi? Masanya agak panjang, tetapi jika mengambil coach katil dan Madihah tidur sepanjang malam, mungkin ia tidak menjadi masalah.

5. Pulang menaiki... sudah tiada pilihan.

Alkisahnya, pertama kali pulang berdua, saya memilih pilihan ketiga. Memikirkan ini adalah pertama kali pulang berdua tanpa abah, risau juga. Kali pertama naik flight, Madihah meragam juga, menangis dalam kapal terbang sehingga menarik perhatian semua penumpang & pramugari, huhu.. Nasib baik masa perjalanan tidak panjang, sabar sahajalah untuk seketika. Kali kedua, Madihah tertidur. Agak lega tetapi susah juga sebenarnya kerana terpaksa mengendong si kecil sambil menarik beg. Kedua-dua situasi ini berlaku ketika si kecil belum menginjak ke usia dua tahun.

Dan yang terkini, Madihah sudah berusia 2 tahun 8 bulan. Madihah sudah besar, tidak menangis mahupun tidur tetapi teruja! Sebelum naik, "Wah, kabam (kapal terbang)!! (Sambil menunjuk sepenuh perasaan, senyuman tidak lekang di bibirnya) Madihah suka? Suka! Suka!" Duduk di seat sebelah laluan penumpang, semua aktiviti orang lain ingin dilihatnya. Semasa turun, "Masyih, bye (kepada sang pramugari)". Selepas turun, "Bye kabam! Bye kabam! (berulang kali sambil melambai-lambai)".

Seronok melihat telatah si kecil yang semakin mengenal dunia di sekelilingnya. Pelbagai keletah dan aksi. Mujurlah Madihah tidak meragam. Good girl anak mama =)

Antara aksi-aksi awal si kecil....






Aksi-aksi terkini.....








Ada rezeki kita naik lagi ye sayang =)

Kita sambung cerita lagi di Part II!

2 comments:

Ibu Yusuf Maryam said...

Wah bestnya.. kecik2 dah naik kabam ye.. :D

Mursyidah Ahmad Azam said...

Terpaksa sbb xde assistant, hihi..tp dlm trpaksa mmg seronok...hehe..

Total Pageviews