Sunday 25 December 2011

Our Journey~ (Part II)

Salam

Kembali bersiaran dari teratak bonda.

Sambungan kisah yang lepas. Memandangkan pilihan ketiga memerlukan bajet yang tinggi, maka sy juga turut mencuba pilihan keempat sebagai alternatif untuk pulang ke teratak bonda.

Dijadikan cerita, kali pertama menaiki keretapi bersama si kecil, sy dapat katil bawah, memang itu hajatnya. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan sy, Madihah sudah pun tidur semasa dalam perjalanan ke stesen keretapi. Maklumlah, tiket pukul 11.00 malam, jadi memang wajarlah Madihah sudah tertidur. Sepanjang perjalanan, Madihah terus tidur lena. Bunyi bising keretapi langsung tidak mengganggu tidurnya. Kecuali jam 3.00 pagi, Madihah terjaga minta susu. Selebihnya, Madihah terlena dek ayunan dan lenggokan sang keretapi sehinggalah kami selamat sampai di KL Sentral.

Lain pula ceritanya di kala perjalanan pulang ke Penang, kami dapat katil atas dek kehabisan katil bawah. Mahu atau tidak, terpaksa juga digagahi. Seperti sebelumnya, Madihah sudah terlena ketika kami baru sampai di KL Sentral. Dengan sekuat tenaga, sy angkat Madihah ke katil atas, beg besar ditinggalkan di bawah. Sekali lagi Allah permudahkan, Madihah terus lena dibuai ayunan keretapi. Cuma sy tidak dapat tidur lena kerana risau dengan pergerakan si kecil.

Dari pengalaman di atas, perjalanan menaiki keretapi bagi saya adalah pilihan yang tidak merugikan. Lebih jimat dan masih selesa. Tambahan pula, menaikinya di waktu malam membolehkan kita memilih katil dan dapat tidur dengan selesa. Perjalanan yang panjang juga seakan tidak terasa apabila sudah asyik dibuai mimpi. Dan untuk pulang ke Penang selepas ini, sy akan menaiki keretapi sekali lagi. Tetapi yang pasti, sy mahukan katil bawah. Lebih luas dan lebih menjamin keselesaan.

Jom kita layan....








'Ala kulli hal, selepas ini saya tidak risau lagi sekiranya perlu pulang berdua bersama si kecil. Jika kewangan mengizinkan, tentulah akan memilih yang lebih pantas. Jika tidak, keretapi akan menjadi pilihan utama.

Pengalaman adalah suatu pengajaran terbaik! =)

No comments:

Total Pageviews