Thursday 7 July 2011

Cerita minggu ini...

Salam

Hujung minggu lepas, sy sekeluarga pulang ke kampung halaman suami di Pasir Mas. Lama sudah rasanya tidak pulang ke sana. Kebetulan di kampung ada kenduri saudara terdekat, kebetulan juga pulang pada musim buah, memang langkah kanan sungguh. Buah durian dan rambutan memang sudah banyak yang masuk perut, kali ini kami kenduri buah salak pula. Suami memang suka, feveret katanya =). Masakan tidak, dari kecil memang sudah menjadi makanan harian. Sekeliling rumahnya dipenuhi pokok salak.

Oh ya, ini gambar lama, ketika mak & adik memetik buah salak di kampung suami =)




Bercerita tentang buah, memang sy kenyang makan buah tiap-tiap hari. Almaklumlah sekarang memang musimnya. Mula-mula ke Pesta Durian di Balik Pulau, makan durian, rambutan dan nenas. Bukan setakat makan buah sahaja, durian yang dibawa balik pula dibuat tempoyak & pengat. Seminggu pulun makan durian, memang mengancam! =)




Balik ke kampung suami pula, pulun makan buah salak & kuini. Tapi sy lebih suka buah salak. Sehingga ke hari ini, buah salak yg dibawa pulang masih belum habis dimakan =).



Tetapi dalam keseronokan sy dan suami menikmati keenakan buah-buahan tempatan, si puteri cilik pula tidak menggemarinya. Pelik juga, puas disuap buah durian dan salak, semuanya ditolak. Cuma satu, buah rambutan sahaja yang dimakannya. Bukan setakat buah, dengan biji rambutan sekali dimakannya! Nasib baik sy perasan sebelum dimakan kesemuanya. Madihah..Madihah...




Kembali ke Pulau Mutiara, lain pula ceritanya. Mungkin kerana perubahan cuaca (di Kelantan selalu hujan dan cuaca pada waktu malam sangat sejuk, manakala di Penang memang cuacanya panas), hari ini masuk hari kedua si kecil demam, batuk dan selsema. Kasihan anak mama, tidak lalu makan dan asyik merengek sahaja. Mudah-mudahan Madihah cepat sembuh. Amin...



Sekadar mengimbas kembali wajah-wajah riang si kecil sebelum demam, ketika dalam perjalanan pergi dan balik dari Penang ke Kelantan =)






Semoga Madihah cepat sembuh, amin...

No comments:

Total Pageviews